Logo ontwerp: onze handvaten & principes

blog foto

Logo ontwerp

Als strategisch communicatiebureau krijgen we regelmatig de vraag om een logo te ontwerpen. Hoewel je er met alleen een logo niet bent – en wij dit dus ook niet ‘los’ aanbieden zonder huisstijl - is dit wel één van de, zo niet de belangrijkste uiting van je merk. Dat een logo staat als een huis is dan ook een absolute must.

Benieuwd hoe we logo’s ontwerpen die de doelgroep direct herkent en bewondert? In deze blogpost delen we de belangrijkste principes en handvaten die we hanteren om een sterk en onvergetelijk logo te maken. Spoiler alert!? Houd het simpel!

De doelgroep voorop

Een misvatting die we vaak horen is dat klanten het vooral belangrijk vinden dat ze hun logo zelf ‘mooi’ en goed vinden. Hoewel het zeker belangrijk is dat je achter je logo staat, is het nog veel belangrijker dat je doelgroep dit doet. Zij zorgen er namelijk voor dat er bij jou geld in het laatje komt. Hoewel dit uiteraard van vele variabelen afhangt, kun je wat betreft de invloed van een logo uitgaan van de volgende stelregel: hoe beter de doelgroep zich kan identificeren met je logo, hoe meer ze bereid zijn je product en/of dienst af te nemen. Voor we aan de slag gaan met het ontwerpen van een logo onderzoeken we daarom áltijd de doelgroep.

Herkenbaar en eenvoudig

Denk eens aan het eerste logo dat in je opkomt. De kans is groot dat dit een eenvoudige vorm betreft en een logo van een groot merk is. Het is dan ook geen toeval dat deze bekende merken een eenvoudig logo hanteren. Je hoeft namelijk minder te onthouden waardoor dat wat er wel is, al snel herkenbaar en memorabel wordt. Alom bekende voorbeelden hiervan zijn de logo’s van Adidas, Apple en McDonald’s. Een andere les die we uit deze voorbeelden kunnen trekken, is dat een logo geen letterlijke verbeelding van je bedrijf hoeft te zijn. Apple is immers ook geen appelboer! Dit neemt niet weg dat een, al dan niet abstracte verbeelding, een prima uitgangspunt voor een logo kan zijn, zonder in te binden op eenvoud. Zo baseerden we het logo van fietsspecialist Hendrikx 2-wielers op het bandenspoor van een fietswiel.

Hendrikx 2-wielers logo gebaseerd op fietsbandenspoor.

Hendrikx 2-wielers logo gebaseerd op fietsbandenspoor.

Tijdloos

Wanneer een logo herkenbaar en eenvoudig is, is de kans groot dat het ook tijdloos is. De herkenbaarheid vergroot je namelijk ook door voor langere tijd vast te houden aan je logo. Als mensen voor een langere tijd met je logo in aanmerking komen, wekt dit bovendien vertrouwen in je merk. Wanneer ze ook nog eens positieve ervaringen met je merk opdoen, associëren ze je logo hier altijd mee en blijven ze je trouw. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de auto van dat ene automerk waarmee je als kind op vakantie ging en waar je nu zelf in rijdt. Of de typische Coca-Cola (kerst) reclames, waarin ‘happiness’ in iedere levensfase heel duidelijk gekoppeld wordt aan het logo en merk. Dat betekent echter niet dat je er daarom maar aan moet vasthouden: wellicht is je logo namelijk helemaal niet tijdloos, maar gedateerd, of sluit het niet meer aan bij je bedrijf en/of doelgroep zoals ook het geval was bij onze klant Big Ass Battery.

Big Ass Battery logo-update naar een 2.0 versie.

Big Ass Battery logo-update naar een 2.0 versie.

 

Toepasbaarheid en consistentie

We benoemden het al even in de inleiding: met een logo alleen ben je er niet en dus bieden we dat ook niet ‘los’ aan. Een logo is namelijk onderdeel van een huisstijl en beiden verrijken en vullen elkaar aan. Door hier rekening mee te houden vóór en bij het ontwerpen van een logo, zorgen we ervoor dat het geheel aansluit bij de doelgroep en hen passend aanspreekt. Ook de kleur en vorm moet consistent zijn en mag niet afwijken in de beoogde toepassingen. Zo moesten de logo’s die we voor Qonnect en zijn submerken ontwikkelden zowel op standaard drukwerk als online te gebruiken zijn, maar ook verwerkt kunnen worden op hun tools en verpakkingen.

Qonnect Q-tool logo toegepast op tools en verpakking.

Qonnect Q-tool logo toegepast op tools en verpakking.

 

We kunnen wel stellen dat het ontwerpen van een goed logo een kunst op zich is die daarnaast niet los gezien kan worden van een huisstijl. Het vergt tijd, aandacht en oog voor de doelgroep om een herkenbaar, eenvoudig en tijdloos logo te ontwerpen dat breed en consistent toe te passen is. Bij Mannen van 80 hebben we hiervoor de juiste kennis, kunde en creativiteit in huis en die passen we maar al te graag toe om geen mooie dingen, maar sterke merken te ontwikkelen.

Benieuwd wat we van jouw logo vinden en wat volgens ons beter kan in de doorvertaling? Neem zeker eens contact met ons op!

Interessant?

Lees ook onze andere blogs